Friday, December 23, 2011

lab session : dissect rat

hai~~ penat,, haaaaa
hari ni sehat aku,, sebabnyeeee,, kelas kol 3,, tp aku kol 2.57 terkedek2 lagi pkai tudung,, da la ujan,, otw gi klas tu mmg speed aku jalan kaki,, sume owg aku potong,, klas lak kt tgkat 5,, kononye nk nek lif,, smpai dpn lif penoh lak,, aku nek la tgge,, penat wehhhh!!

tp aku lagi laju dr owg yg nek lif,, haha ni lak baru balik dr bilik member kat kolej sm5,, selang 1 kolej dr aku,, kuar dr kolej dye gelap je keliling,, cuak aku,, tak pandg kiri kanan berlari aku balik kolej,, haha lari lagi,, xke sehat tuu xcercise,,, fuhhh!!!

21/12/2011

tarikh ni aku nk cite sal dissection of rat pulak!! haritu da dissect kidney an,,,, meh anak2 meh rapat meh,, sape suke bedah2 meh rapat2 meh,, haha

hari ni masing2 nk blaja sal organ dalaman mamalia,, tikus mamalia kan? so jd kan dye spesimen,, prosedur bermule dngan memengsankan c tikus,, part ni series tak sampai hati,, bygkan ar,, sblom kowg pengsankan dye kowang nmpak dye dlm sgkar tgh men lari2,panjat2 dgn cerie,, alih2 nk pengsankan dye dengan masukkan dye dlm balang yg ade klorofom!! ala ciannye!! da la comel!! +naluri haweku x dpt mngkis kcomelan,,huhu+

nampak tak balang tutup merah tu? dlm tu de klorofom,, n de 2 tikus utk dipengsankan,,

bile tikus da dipengsankan kite letakkan ats dissect tray,, cam kotak hitam tebal n smcm berat,,,

keadaan tikus ni sgt lemah lps kene klorofom :(
tapiii kannn,, tikus ni sepatutnye da pengsan,, agak nafsu semacam kude,, nak2 lak tikus jantan hiperxtiv gile!! 5 minit pastu bole plak dye bgun balik,, da berjalan2 dlm kotak dissect tray,, mule2 jaln cam owg mabok,, pehtu cam laju lak dye jalan,, tanak dye terlpas aku pegang ar,, lg galak dye mngelupur,,

da cuak je kene geget ni,, dak gurl len da jerit2,, pehtu lcterer soh amek klorofom bg dye,,, se nk letak klorofom ligat dye nk cabut,, aku terpakse tekup dye dgn kedue2 tgn sbb tgn aku kecik,, kang dye lari spe pulak nk ngejor dlm lab tu nnt,, haishh pehtu pengsan balik lps kene tekup ngan klorofom,,,

se ni dye da nk hilang mabok,, otw nk lari
pas da setel sume,, bermulelah ala2 sesi kedoktoran pembedahan,,haha aku nk bedah2 gak,, tapi aku tak reti,, aku tau aku x bape teliti n cemerkap seket,, pehtu keje aku letak klorofom je kt tikus tu,, ila n syaza yg bedah2,, tikus tu badan da terbelah pon jantung dup dap lagi,, sebb tu aku kene letak klorofom,, dye gerak2 kot,, kang melompat dgn badan berlobang tu tak ke naye? ish3

ni doktor ila ngan doktor syaza,, :D
tau x jantung tikus tu dup dap dup dap lg,, liat kan nyawe dye? se dye mngelupur aku sgt kesian,, tp psg niat dlm hati nk blajar ae,, aggap dye spesimen,, :(

mase ni nk kluarkan organ dlman utk tengok sistem badan
kiteowg kene cri digestion,reproduction,respiration nye organ,, so kene la pisahkan satu2,, tilik betol2,,, nk blajar kan,, pastu pastikan amende name organ2 tu,, siap amek model tikus letak kat sebelah,, huhu

oke~~ abes da blajar bio,, pasni x silap aku xde kot bedah2 lagi,, tp tak tau la kot dpt lipas lak,, huhu lau ade t aku share lagi ae? hehe tata :D

0 comments:

Post a Comment

 

Cerita.Hati.Kecil.Syakirah Template by Ipietoon Cute Blog Design and Bukit Gambang